Dette bør du vite om dieselpartikkelfiltre 

Det er mye man skal lære seg når man får bil og en av de tingene man kanskje ikke vet er at det er stor forskjell på ‘helsa’ til bilen din, avhengig av om du kjører mest i byen eller om du kjører lange strekninger. Dette er nemlig noe som påvirker partikkelfilteret ditt direkte, og kan gjøre at du for eksempel er nødt til å bytte det oftere enn du tror. I denne artikkelen skal du få de mest grunnleggende informasjonene, slik at du kan ta stilling til om dette er noe du kan optimere i måten du kjører på. 

Hvis du har en bil som kjører på diesel har du et dieselpartikkelfilter, og avhengig av om du bor i en by eller ikke, kan dette ha direkte innvirkning på filteret ditt. Men hvorfor? 

Mye penger å spare 

Det å bytte partikkelfilter kan være dyrt. Faktisk kan det koste helt opp i 15.000-25.000 kr, så det å passe på at man motarbeider det at partikkelfilteret tetter seg er helt essensielt. Hvis man bare bruker bilen sin til småkjøring er dette noe man skal tenke ekstra godt over, særlig fordi kaldstarting er noe som også bidrar til at filteret tettes. Hvis lampen går av betyr det at man bør få bilen opp i hastighet, sånn at man oppnår høy nok temperatur til å brenne filteret rent. 

Et partikkelfilter er nemlig på mange måter selvrensende, men dette gjelder bare hvis du har ordentlig hastighet på bilen din. Hvis du bare kjører småturer og aldri kommer opp i høy nok fart vil du derfor slite mer med dette enn hvis du kjører lange strekninger ved høyere hastighet, så dette er helt klart noe å tenke over hvis du skal kjøpe deg bil. Snak med mekanikeren din hvis du vil ha individuell veiledning.